Åtte av ti transaksjoner i butikk foregår med BankAxept. I denne artikkelen får du et innblikk i hva BankAxept er og hvordan tjenesten fungerer.
Hva er egentlig BankAxept?
BankAxept er en norsk betalingstjeneste som har utviklet seg fra de første minibankene som kom på 1970-tallet. Selve BankAxept ble først opprettet 20 år senere, på 1990-tallet.
De første kortene med BankAxept hadde en magnetstripe som ble lest av betalingsterminalene. Etter dette kom kortene med chip, og nå måtte kortet settes inn i terminalen for betaling. I dag er det «tæpping» som er mest populært. Med «tæpping» holdes kortet over terminalen for kontaktløs betaling.
Slik fungerer BankAxept
Tjenesten godkjenner betaling ved bruk av kort i butikker, både fysiske og digitale. Dette innebærer også bruk av kontaktløs betaling, som «tæpping», Google Pay, Apple Pay eller andre betalingsapper fra mobil eller smartklokke.
Man kan også bruke BankAxept til å ta ut penger. Det gjelder både uttak i butikk eller i minibank.
BankAxept fungerer med debetkort. Når BankAxept brukes, vil kontoen til den som skal utføre betalingen, sjekkes. Transaksjonen kan kun skje om det er dekning på kontoen til vedkommende, og da vil pengene trekkes på noen få sekunder. Betalinger skjer altså i sanntid.
I 2018 slo BankAxept seg sammen med Vipps og BankID. Les mer om dette på BankAxept sine hjemmesider.
BankAxept har ingen gebyrer ved bruk. Over 100 000 salgssteder bruker i dag BankAxept.
Video som forklarer BankAxept
Fordeler med BankAxept
Det finnes flere fordeler med BankAxept, både for deg som privatperson og for bedrifter som benytter seg av tjenesten.
#1. Lave kostnader
VISA og Mastercard har høyere kostnader på sine transaksjoner enn BankAxept. De tar en provisjon som utgjør en viss prosentandel av alle betalinger. Med BankAxept inngår man en avtale om abonnement som betales hver måned. Derfor vil det medføre lavere kostnader for bedrifter å bruke BankAxept.
#2. Forutsigbart og trygt å bruke
Selv om internett er nede, vil betalingen gå gjennom uansett. Dette er fordi BankAxept har en reserveløsning som tar over når det trengs. Denne reserveløsningen er inkludert i alle bedrifters abonnement på BankAxept.
Terminalen vil skrive ut en kvittering, en debiteringsnota. For at betalingen skal gå gjennom med reserveløsningen, må kunden signere og vise legitimasjon. Ved store beløp må det foretas en dekningssjekk på kundens konto, for å undersøke om vedkommende har nok penger på konto.
Oppsummering
- BankAxept brukes i over åtte av ti transaksjoner, og over 100 000 salgssteder bruker i dag tjenesten. BankAxept ble opprettet på 1990-tallet, og da måtte man dra magnetstripen i betalingsterminalen.
- Når BankAxept brukes, vil betalerens konto sjekkes for dekning, før betalingen utføres i sanntid.
- Hvis internett er nede, vil BankAxept fungere med sin reserveløsning. Da må kunden skrive under på kjøpet.