Har du problemer med en vare du har kjøpt, og vil ikke butikken imøtekomme deg slik at du får brukt angreretten? Da kan du benytte deg av reklamasjon på kredittkort, også kalt kortreklamasjon Her viser vi deg hvordan.
Kortreklamasjon
Å betale med kredittkort er både praktisk og trygt. Har du opplevd at du har betalt for en vare, men ikke har fått den, eller har du blitt utsatt for annen svindel ved varekjøp?
Kanskje har du forsøkt å ta kontakt med bedriften og få tilbake pengene dine, men til ingen nytte. Da kan du betrygge deg med at du kan sikre deg mot tap gjennom det som kalles kjøpsforsikring. Du kan lese mer om dette her.
Så lenge du har betalt med kredittkortet, kan banken med stor sannsynlighet hjelpe deg. Du kan sende et krav til banken der du har kredittkortet, og de vil ta en vurdering på om søknaden tilfredsstiller deres krav om å få dekket beløpet.
Reglene for reklamasjon på kredittkort er forankret i finansavtaleloven. Betaler du med debetkort, vil dette ikke dekkes på samme måte, men banken kan likevel ha egne bestemmelser for å dekke tap ved slike tilfeller.
Tips: Se også hva Forbrukerrådet og Forbruker Europa sier om kortreklamasjon.
Dette kan kortreklamasjon dekke
- Kjøp av en vare/tjeneste som ikke tilfredsstiller til beskrivelsen
- Feil eller mangler på vare/tjeneste
- Bestilling av vare som du ikke har mottatt
- Annen svindel knyttet til varekjøp
- Du får ikke benytte deg av angreretten, fordi selger nekter
- Et arrangement du har bestilt billetter til, avlyses
- Bedriften du har handlet hos, går konkurs, og du får ikke varen du har betalt for
Krav som stilles for å kunne få reklamasjon på kredittkort
For at banken skal dekke det du har tapt, foreligger noen krav. Kravene kan variere mellom de ulike kredittkortutstederne, men disse er felles for de fleste:
- Du må ha betalt varen med kredittkortet utstedt av banken.
- Du må ha kjøpt en vare eller en tjeneste hos en bedrift/butikk, og ikke på privatmarkedet.
- Du må ha opprettet kommunikasjon med bedriften for å forsøke å ordne opp, men uten å ha kommet noe vei.
Slik reklamerer du på kredittkort
Skal du sende inn en reklamasjon på kredittkort, må du først og fremst ta kontakt med banken din. Vi anbefaler at du leser gjennom kravene som stilles, slik at du er helt sikker på at du har gjort alt du kan i forkant.
Ulike banker kan ha ulike frister for hvor lenge etter kjøpet du kan reklamere, og ofte er det kort frist. Du bør derfor opprette kontakt med dem så raskt du blir bevisst på mangelen eller feilen.
Fremgangsmåten for reklamasjon av kredittkort kan også variere. For eksempel må du hos Nordea fylle ut et reklamasjonsskjema. Dette sendes via e-post eller post, og du vil få tilbakemelding innen 15 virkedager.
Fremgangsmåte for kortreklamasjon hos Bank Norwegian
Nedenfor finner du en oppskrift på hvordan du sender inn en reklamasjon med et Bank Norwegian kredittkort. Merk at banken krever at du har forsøkt å inngå en avtale med bedriften som skylder deg penger, og at denne kommunikasjonen må dokumenteres.
- Klikk deg inn på Banknorwegian.no og logg inn på MinSide.
- Velg så «Kredittkort» i menyen.
- Gå videre ved å trykke på «Reklamasjon».
- Følg trinnene og fyll ut skjemaet med informasjonen som etterspørres.
- Du vil få svar på søknaden etter noen virkedager.
Fikk du ikke innvilget kortreklamasjonen?
Selv om det er stor sjanse for at forespørselen om refusjon blir innvilget om du har fulgt kravene, så kan du få avslag. Hvis dette skjer deg, har du fortsatt mulighet til å få tilbake pengene ved å sende en klage til Finansklagenemnda.
Oppsummering
- Kortreklamasjon innebærer at du sender et krav til banken om å få tilbake penger en annen bedrift skylder deg. Dette er en lovfestet rettighet du har ved bruk av kredittkort, men ikke ved bruk av debetkort.
- Det å søke om refusjon fra banken kan være et alternativ om du mottar en vare med feil eller mangler, eller som ikke står til beskrivelsene. Du kan også søke om reklamasjon på kredittkort om bedriften du handlet hos, er konkurs, og dette fører til at du ikke mottar varen.
- Det foreligger noen krav for at du skal få refusjon fra banken. Du må ha brukt kredittkortet til å betale med, og du må ha handlet hos en butikk eller bedrift, og ikke en privatperson. Bankene krever også at du har prøvd å få tilbake pengene bedriften skylder deg. Dokumentér derfor all kommunikasjon mellom deg og bedriften.