Alt om kredittsperre

I noen tilfeller vil det være gunstig å opprette kredittsperre. Men hva er kredittsperre, og når bør du opprette det? Vi gir deg en innføring i alt du trenger å vite om kredittsperre.

Opprette kredittsperre

For å opprette kredittsperre, må du logge inn hos det aktuelle kredittopplysningsforetaket. Har du registrert kredittsperre hos ett foretak, må du likevel gjøre det samme hos de andre for å sikre deg at ingen kan kredittsjekke deg eller ta opp nye lån i ditt navn.

Det finnes fire ulike kredittopplysningsforetak i Norge som kan opprette kredittsperre. Disse er Creditsafe, Bisnode, Tietoevry og Experian.

Opprette kredittsperre hos Creditsafe

Gå til Creditsafe.no, og logg inn på «Min side» med BankID-appen for å verifisere identiteten din. Det er også mulig å logge inn uten BankID. Da må du kontakte Creditsafe og sende med en kopi av annen legitimasjon. Dette kan sendes via e-post eller post.

Opprette kredittsperre hos Bisnode

Hos Bisnode må du også logge inn med BankID. Her går du inn på menyen og velger «Frivillig kredittsperre».

Opprette kredittsperre hos Tietoevry

Logg inn hos Tietoevrys tjeneste for kredittsperre, Infotorg. Du kan bare bruke BankID for innlogging. Når du er innlogget på nettsiden deres, velger du «Aktiver sperre».

Opprette kredittsperre hos Experian

Også hos Experian må du bruke BankID for innlogging. Her velger du «Sperre av kredittopplysninger».

Fjerne kredittsperre

Det er enkelt å opprette og fjerne en frivillig kredittsperre. Du logger inn på kredittopplysningsforetakenes nettsider. Det eneste du må ha, er BankID som fungerer.

Det er enkelt å fjerne kredittsperren, og du kan oppheve den akkurat når du vil. Skal du fjerne kredittsperren, skal du logge inn på samme måte som da du opprettet den. Velg så «Opphev kredittsperre» eller lignende i menyen.

Husk å fjerne kredittsperren hos alle fire kredittopplysningsforetakene. Vær bevisst på at det kan ta noen dager før fjerningen av sperren trer i kraft.

Hva er kredittsperre?

Kredittsperre er en frivillig sperre som settes for å unngå å bli kredittsjekket. Har du søkt om lån eller skifte av mobilabonnement eller forsikringsavtale, har du nok opplevd at bedriften har utført en kredittsjekk av økonomien din.

Når kredittsperren er opprettet, kan i hovedsak ingen foreta en kredittsjekk av deg. Det betyr at du heller ikke kan inngå nye avtaler om lån, mobilabonnementer eller forsikring så lenge sperren er aktiv.

Men her finnes det unntak. Inkassoforetak kan innhente opplysninger om deg om du har utestående betalingskrav, og banker kan i enkelte tilfeller også få kredittopplysningene dine, selv om du har opprettet en kredittsperre.

Hva er kredittsjekk?

Når en bank eller en annen bedrift kredittsjekker deg, undersøker de om de hvor stor risiko det vil være for dem å inngå en avtale med deg. Banken er pliktig i henhold til loven til å foreta en kredittsjekk av kundene, før de innvilger lån.

Gjennom kredittsjekken vil du få en kredittscore fra 0 til 100. Det er denne scoren banken tar utgangspunkt i, når de skal vurdere om de skal innvilge deg lån eller ikke. Kredittscoren vil også påvirke vilkår på lånet, som rentesatsen. Den beste scoren du kan få, er 100, og den laveste er 0.

Når det er gjort en kredittsjekk, vil du få et gjenpartsbrev i posten. I dette brevet vil du finne en oversikt over hvem som har foretatt kredittsjekken, samt opplysninger som er hentet ut om økonomien din. Hvis noe er uklart, bør du kontakte kreditor snarest.

Tips: Se hvordan du kredittsjekker deg selv.

Du kan enkelt opprette kredittsperre for å sperre for at noen kan kredittsjekke deg. På denne måten vil du være mer trygg mot ID-tyveri.

Når utføres kredittsjekk?

  • Når du søker om lån
  • Når du skal opprette eller skifte mobilabonnement
  • Når du skal opprette eller skifte forsikringsavtale
  • Når du skal opprette eller skifte strømavtale
  • Når du skal inngå en avtale om delbetaling
  • I noen tilfeller når du søker om å leie bolig
  • I noen tilfeller når du søker på nye stillinger, og da særlig innen økonomisektoren

Disse opplysningene hentes ut i en kredittsjekk

  • Alder og bosted
  • Inntektsopplysninger
  • Betalingshistorikk
  • Gjeld
  • Eventuelle betalingsanmerkninger/inkassokrav

Når bør jeg opprette kredittsperre?

Kredittsperre bør opprettes i hovedsak i to situasjoner:

#1. For å hindre deg selv i å ta opp nye lån

Har du mye kostbar gjeld, som forbrukslån og kredittgjeld, med høye rentekostnader og gebyrer? Sliter du med å begrense deg selv fra å ta opp nye lån? Har du vansker med å betjene gjelden din, og bruker du pengene på spontane innkjøp i stedet for å betale ned gjelden?

Om du kjenner deg igjen i noe av dette, kan det være et lønnsomt tiltak å sette en kredittsperre. Kredittsperren kan sikre deg mer kontroll på egen økonomi.

Betalingsanmerkninger og inkassogjeld vil gjøre det verre for deg å få godkjent nye avtaler om lån. Gjennom kredittsperren vil du hindre deg selv i å ta opp nye lån, fordi du ikke vil få innvilget lån uten en ny kredittsjekk, og slik kan du fokusere på å betale ned gjelden du allerede har.

#2. For å hindre andre i å ta opp lån i ditt navn

En kredittsperre kan hindre deg i å ta opp nye lån og å foreta andre impulskjøp. Det kan også hindre andre i å ta opp lån i ditt navn, om dine personlige opplysninger er på avveie.

Har du mistet pass, førerkort, kredittkort eller annen dokumentasjon med personlige opplysninger, kan det være smart å opprette en kredittsperre raskest mulig, slik at du hindrer vedkommende i å ta opp lån i ditt navn. Med en kredittsperre hindrer du at identiteten din blir misbrukt.

Skal du reise til et sted der du vet at det er mye kriminalitet, og at sjansen for ID-tyveri derfor er større enn hjemme, kan du vurdere å opprette en kredittsperre i forkant av reisen for å hindre at opplysningene dine havner i feil hender.

Vær bevisst på at en kredittsperre vil hindre andre i å ta opp lån i ditt navn, men at de fortsatt kan misbruke opplysningene om deg på andre måter.

NB: Husk å kredittsperre deg med én gang du merker at du har mistet verdipapirene dine. Du bør også politianmelde tyveriet.

Oppsummering

  1. En kredittsperre er en frivillig sperring du selv kan opprette for å hindre at noen utfører en kredittsjekk av deg. Kredittsjekk er en lovfestet praksis som banker må foreta før inngåelse av låneavtale.
  2.  Når du har en aktiv kredittsperre, kan ingen ta kredittsjekk av deg. Dette innebærer også at du ikke kan få innvilget søknader om mobilabonnement, lån eller forsikringer i denne perioden.
  3.  Det er i hovedsak i to situasjoner at det vil være gunstig å opprette kredittsperre. For det første kan en kredittsperre hjelpe deg til å få mer kontroll over egen økonomi, om du sliter med å betjene gjelden din. For det andre kan du også være mer sikret mot ID-tyveri om du har mistet eller blitt frastjålet pass, førerkort eller andre verdipapirer.
  4.  For å opprette og slette kredittsperre, må du logge inn hos kredittopplysningsforetakene. I Norge er det fire slike, og du bør sikre deg at sperren foreligger hos alle fire.
Meny